Tidligere konsulent trives med kreativ alsidighed

Vil du kort præsentere dig selv?

Mit navn er Douglas Brandon, og jeg er oprindeligt fra Texas, USA, hvor jeg er født og opvokset. I dag bor jeg dog i Danmark, hvor jeg arbejder som arkitekt her hos KHR, og bor samme med min danske kone og vores søn.

Hvorfor valgte du en karrierevej som arkitekt?

Jeg har altid haft en naturlig interesse for at tegne og skitsere. Alligevel valgte jeg at uddanne mig i Human and Organizational Development på Vanderbilt University i Nashville, Tennessee. De efterfølgende fire år arbejdede jeg som konsulent, hvor jeg rejste rundt i slips og jakkesæt og hjalp hospitaler med at optimere deres økonomi. Den periode af mit liv kan mest af alt nok sammenlignes med George Clooneys rolle i filmen Up In The Air ­– der var fart på!

På trods af et spændende arbejdsliv, følte jeg mig ikke hjemme i rollen. Til gengæld blev jeg bevidst om, at jeg altid studerede ”the built environment”, som man siger på engelsk, på mine mange forretningsrejser. Jeg begyndte at have en tegneblok med og brugte min fritid på at tegne nogle af de bygninger, der fangede min interesse. Ideen om at skulle læse til arkitekt blev dog først alvor, da det gik op for mig, hvor meget det menneskelige og kreative aspekt egentlig fylder i faget. Tidligere havde jeg opfattet arkitektur som et fag, hvor beregninger og teknik var det dominerende.
Med opbakning fra venner og familie søgte jeg ind på arkitektlinjen på University of Washington, som har stærke faglige forbindelser til København. Igennem universitetets udvekslingsprogram fik jeg en praktikplads i Danmark.

Kan du forklare nærmere, hvad du laver som arkitekt?

Hos KHR er jeg især konceptarkitekt – men jeg har haft mange roller før denne og elsker nye udfordringer.
Jeg begyndte som konkurrencearkitekt, hvor jeg primært deltog i de indledende faser af et projekt. Her kigger man på grunden og de eksisterende bygninger og skitserer et koncept, der på bedste vis kan indfri bygherres overordnede ide og konkrete krav.

Jeg blev efterfølgende koblet på Bispebjerg Hospital, hvor der var meget fokus på ankomst, wayfinding, flow, effektivitet samt funktion. Et sygehus er en stor maskine, hvor der indgår en række forskellige flows af medarbejdere, patienter og pårørende, som alle skal indtænkes, så sygehuset kan fungere optimalt og alle trives. Her kom min tidligere uddannelse mig til gavn, da der naturligvis er en masse psykologi i, hvordan mennesker opfatter deres omgivelser, finder rundt og føler sig hjemme.

De sidste par år har jeg mest tegnet konkurrencer, indledende studier og skitseprojekter ofte helt frem til myndighedsbehandlingen.

Hvad motiverer dig mest i dit arbejde som arkitekt?

Jeg synes helt basalt, at det er spændende at skabe noget, som kan være til gavn for og påvirke brugeren af en bygning, uanset om det er et sygehus, en skole, en arbejdsplads eller et hjem. Jeg synes også, at en poetisk komposition af rummeligheder og materialer kan mærkes af alle, og at vi som arkitekter har ansvaret for at indfri og facilitere disse oplevelser.

Hvordan udmønter forskellen mellem en jævn og en dygtig arkitekt sig i praksis?

Det spørgsmål vil jeg besvare med en analogi til malere. Den aspirerende maler vil gøre sig umage og forsøge at bruge hele sin værktøjskasse til at gøre hver enkelt detalje bedst mulig, mens den dygtige maler vil fokusere på helheden og skabe et ekstraordinært maleri på en meget mere ”effortless” facon.

På samme måde kan en god arkitekt få meget ud af lidt. Det gør sig særligt gældende i Danmark, hvor æstetikken er meget simpel og enkel sammenlignet med USA, hvor gennemsnittet er mere bombastisk. Mindre er mere, og det udviser overskud at kunne levere en simpel løsning på baggrund af et stærkt, arkitektonisk koncept.

Er der et projekt eller delprojekt, som du er særlig stolt af at have bidraget til?

Lige nu er jeg ret stolt af at bidrage til et ekstraordinært sommerhus, hvor der virkelig har været mulighed for at arbejde med unikke løsninger og fantastiske materialer, og hvor jeg kan se, mange af mine løsninger blive ført ud i livet netop nu. Det har været enormt berigende at være med i projektet fra start til slut, i stedet for kun at deltage i de første faser, som jeg plejer.

Hvilket projekt gad du godt få mulighed for at arbejde på?

Det kunne være spændende at tage del i et restaureringsprojekt!
Da jeg netop var startet hos KHR, fik jeg lov til at overvære hvordan restaureringen af Østerport station forløb ved at skråkigge på min sidemands skrivebord. Projektet handlede både om at optimere de ældre elementer samt at udtænkte, hvordan nye detaljer kunne medvirke til at bevare stationens charme. Jeg plejer at arbejde mere abstrakt med de overordnede rammer for nybyggeri, men jeg elsker at udvide min horisont. Derfor kunne det være spændende at prøve at arbejde med bevaring eller transformation af noget eksisterende.

Kan du give et eksempel på en konkret faglig udfordring fra et projekt, og hvordan du løste den?

 Da KHR skulle udarbejde konkurrenceforslaget til et nyt boligbyggeri i Kregme med en meget kort tidsfrist. Vi tegnede 10 boligklynger i landskabet som et stort fællesskab, og skulle heri placere 175 almene og private lejligheder i 15 forskellige størrelser. Ønsket var at præsentere et boligmiljø, hvor almene og private boliger og forskellige boformer og familiestørrelser var tæt integreret.

For at løse denne opgave effektivt brugte jeg programmeringsværktøjet Grasshopper for Rhino til at holde styr på mængden af de forskellige boligtyper uden at skulle bruge en masse tid på at få ligningen til at gå op manuelt.

Hvilke computerprogrammer foretrækker du til dit arkitektarbejde og hvorfor?

Grasshopper har som sagt været nyttigt til at optimere løsningsprocessen af komplekse problemstillinger. Jeg er også glad for modelleringsprogrammet Rhino til både 2D og 3D. Rhino er særlig egnet skitsefasen, da det i høj grad kan struktureres af brugeren. Jeg bruger Enscape til rendering gennem flere forskellige faser af projektet, da det hurtigt kan tilføje en visuel stemning eller udtryk til projektet. På trods af de mange gode tekniske muligheder for at optimere foretrækker jeg dog at tegne og skitsere fra fri hånd! Det er den hurtigste måde at visualisere og afprøve mine ideer på.

Hvordan holder du dig opdateret og henter inspiration inden for arkitektfaget?

Jeg læser selvfølgelig bøger, blade og blogs samt kigger på sociale medier, men jeg finder i høj grad også inspiration i film og deres scenografier – ikke på det konkrete niveau men i kraft af de stemninger og rumligheder de præsenterer. Instruktør Denis Villeneuve er enormt dygtig til at skabe film, der fremkalder nogle helt vanvittige arkitektoniske stemninger ­– både i Dune og hans tidligere kunstfilm. Alle de bedste lige fra Stanley Kubrick og Shane Carruth til PT og Wes Anderson bruger arkitektoniske tiltag som lys og skygge, rytme, spænding, og rumlighed til at fortælle historier og skabe atmosfærer.

Har du et godt råd til en kommende bygherre?

Undervurder ikke brugerprocessen! Det er vigtigt, og ikke mindst en god investering, at inkludere input fra dem, som skal bruge bygningen – særligt hvis man er en bygherre, som ikke har så meget erfaring.

Klik dig videre for at se hele KHR's team eller læse mere om vores ydelser.