Arkitekt Nina Yazgur har været tilknyttet KHR siden 2006, hvor hun stadig læste på Arkitektskolen. De senere år har hun specialiseret sig inden for IKT-ledelse. Læs hendes gode råd til kommende bygherrer, hvad der motiverer hende mest i det daglige arbejde, og hvilket softwareprogram, hun stærkt anbefaler til det tværfaglige samarbejde.
Vil du kort præsentere dig selv?
Jeg hedder Nina og jeg er arkitekt. Jeg er født og opvokset i Skt. Petersborg, hvor jeg tog min første arkitektuddannelse i 1999. Siden har jeg læst på Kunstakademiets Arkitektskole i København, hvor jeg blev færdiguddannet i 2012. Min profession er en stor del af min identitet, og jeg elsker det, jeg laver.
Hvorfor valgte du en karrierevej som arkitekt?
Som barn elskede jeg at tegne, bygge og konstruere. Som ung kom jeg meget i kunstner- og arkitektkredse, og det gav mig en masse indsigt og inspirerede mig til at læse til arkitekt. Et valg jeg aldrig har fortrudt.
Hvorfor har du specialiseret dig i BIM og IKT?
Da vi projekterede Sct. Hans Ny Retspsykiatri var der en meget stærk IKT-leder fra Rubow, der kørte projektet superfint, og det inspirerede mig. Jeg fik ledelsens opbakning til at tage uddannelse som IKT-leder ved Molio og fik mere IKT- og BIM-ansvar på projekterne.
Kan du forklare nærmere, hvad du laver som arkitekt og IKT-leder?
Som arkitekt arbejder jeg med senere faser af projektet, hvor der skal findes både arkitektoniske og byggetekniske løsninger på detaljeret niveau.
I min nye rolle som IKT-anvarlig sørger jeg for, at alle KHR’s projekter lever op til de stillede IKT-krav.
Hvad motiverer dig mest i dit arbejde som arkitekt?
Den gode stemning i projektteam er ekstremt vigtig for mig. Det betyder alt. Det motiverer mig at komme på arbejde hver dag.
Det er også en kæmpe glæde, når projektet hænger godt sammen både arkitektonisk, men også at vores BIM-modeller er i orden.
Er der et projekt eller delprojekt, som du er særlig stolt af at have bidraget til?
Nuuk skole. Samarbejdet har været rigtig godt, både internt og eksternt, resultatet ser virkelig lovende ud (Nuuk skole er ved at blive opført og forventes færdig i 2024).
Hvilket projekt gad du godt få mulighed for at arbejde på?
Da jeg ikke arbejder med konceptfasen, så er det ikke så meget hvilken bygning, men mere teamet og en god proces, der er afgørende for mig.
Nuuk skole er et rigtig godt eksempel, hvor vi har som team har suppleret hinanden super godt med vores kompetencer. Samarbejdet med den islandske entreprenør og bygherre Ístak og de islandske ingeniører fra Verkis har også virkelig været en fornøjelse. De er superprofessionelle og har en positiv attitude. Selvfølgelig opstår der udfordringer undervejs, men de er altid blevet håndteret på en konstruktiv, løsningorienteret facon. Så denne slags team og projekteringsprocesser ønsker jeg mig flere af.
Kan du give et eksempel på en konkret faglig udfordring fra et projekt, du har arbejdet på, og hvordan du løste den?
Jeg er ny i rollen som tegnestuens IKT-leder og det er vist en klassisk udfordring, at skulle indtage en ny rolle i den samme organisation. IKT er en lidt autoritær disciplin, fordi hvert eneste projekt har sine egne kontraktuelle IKT-krav, der skal overholdes. Det dur altså ikke at tage ”plejer” med fra et tidligere projekt – også selvom det har fungeret godt. Hvis det ikke er dét produkt, kunden har bestilt, vil man få problemer senere i forløbet, og det er naturligvis IKT-lederens opgave at sikre, at alle overholder specifikationerne.
Hvilke computerprogrammer foretrækker du til dit arkitektarbejde og hvorfor?
Vi bruger Revit til projektering og Enscape til visualisering. Det er både en hjælp til os selv i designprocessen, men også et super værktøj over for bygherre og andre involverede, der ikke har forudsætninger for at læse vores mere tekniske tegninger. Via Enscape kan de få et rigtig godt indtryk af det fremtidige byggeri og endda bevæge sig rundt i den kommende bygning via VR-briller, hvis de ønsker det.
Vi har rigtig gode erfaringer med BIM 360 som er en stærk løsning både til at arbejde med store komplicerede BIM-modeller og til den tværfaglige koordinering.
Ikke mindst under covid, hvor stort set al kommunikation foregik over Teams, var det et genialt værktøj. Du kan for eksempel se VVS-tegninger i kombination med arkitekttegningerne og med det samme identificere, hvis noget skal justeres.
Hvordan holder du dig opdateret og henter inspiration inden for arkitektfaget?
I forhold til arkitekturen, bruger jeg forskellige kilder, som Arkitektforeningen, ArchDaily, Dezeen og Linkedin.
På den IKT-faglige side er jeg glad for nyhedsbrevet fra Molio og webinarer fra NTI, som holder mig godt opdateret. Det supplerer jeg med kurser og fagbøger, når jeg skal dykke dybere ned i et emne.
Har du et godt råd til en kommende bygherre?
Mit råd som IKT-ansvarlig er, at de skal sørge for at få lavet en god IKT-aftale. Medmindre man selv har stor erfaring, så bør man få rådgivning til at udarbejde specifikationerne. Det er i min erfaring en rigtig god investering, fordi man undgår en masse rettelser og fejl, både i projekterings- og udførelsesfasen samtidig med at det kan spare mange ressourcer i driftsfasen.
Som bygherre skal man først gøre sig klart, hvad IKT-specifikationerne skal bruges til, så niveauet bliver lagt rigtigt. En god rådgiver vil kunne hjælpe med at belyse og evaluere mulighederne, og så oversætte det til konkrete specifikationer.
Klik dig videre for at se hele KHR's team eller læse mere om vores ydelser.