Arkitekturen for Nuuks nye skole skal ikke kun danne en optimal ramme for læring, der skal også gøre skolen til et samlingssted i byen. Atuarfik Inussuk er et vartegn, der fortæller en historie om barnet i centrum for skolebyggeri, om at bygge en 'landsby' med plads til mennesker, både inde i bygningerne og i rummet mellem husene.
Skolens hovedgreb bygger på Grønlands historie om naturen som grundvilkår for livet, samtidig med, at den peger på en måde at bygge på, der giver første prioritet til indeklima, dagslys og smukke rumligheder, hvor mennesker kan leve og trives.
Nuuk
Grønland
Kommuneqarfik Sermersooq
2023
17 500 ㎡
DKK 615 M
Intelligent belysning, langtidsholdbare vedligeholdelsesfrie materialer, optimal udnyttelse af naturligt dagslys og godt indeklima
Ístak totalentreprenør, Verkis Ingeniører, Vega landskab
Arkitektur i harmoni med omgivelserne
De skulpturelle tagformer skaber en indre dobbelthøj rumlighed med ovenlys i hvert af de syv sammenbyggede skolehuse. Tagene er beklædt med Kalzip, som folder ned over den øverste del af facaden til det øverste vandrette vinduesbånd, der sikrer gode lysforhold uden blænding, også når solen står lavt på himlen i den lange mørke tid. Den resterende del af facaden er beklædt med vandrette brædder i naturtræ, der patinerer naturligt og samtidig er tæt på vedligeholdelsesfri – en både smuk og enkelt løsning.
Udformning tager imod landskabet, og de mange små uderum, der skabes imellem de mindre enheder, giver optimale forhold for rum med læ og sol, hvor der kan leges. Samtidig binder passagen mellem skole og daginstitution skolens område sammen med byen.
Et samlingspunkt der fordrer den sociale bæredygtighed
Skolens arkitektur understøtter den sociale bæredygtighed ved at skabe trygge og stimulerende rammer tilpasset de forskellige aldersgrupper. Der er arbejdet intenst med brugerinddragelse for at tage højde for brugernes behov, den særlige grønlandske natur og kultur samt sikre ejerskab. Via valg af dyr og farver på facaden, skabes der en kulturel genkendelighed og legende læring allerede via skolens ydre.
Bygningen vokser med børnene fra vuggestue til udskoling
Aturafik Inussuk er for skolebørn fra børnehaveklasse til udskoling, og daginstitutionen, Naasut med plads til 120 børn, ligger i direkte forbindelse med skolen, så der i alt er plads til cirka 1300 børn. Alligevel har børnene, takket være de enkelte skolehuse og en gennemtænkt indretning, en tryg og overskuelig ramme uanset alderstrin.
Barnet vokser fra den beskyttede lille verden i daginstitutionen til større frihed, ansvar og udsyn, indtil de til sidst slutter på toppen af skolen med udsigt over byen - klar til at indtage verden.
Inussuk betyder varde, som er menneskeskabte konstruktioner, der i gamle dage blev anvendt til at navigere efter – ligesom skolen skal være med til at understøtte eleverness udvikling og vise dem vej,
Bygningen lægger sig som en bjergsilhuet i det grønlandske landskab
Placeringen midt i Nuuk by og på kanten af den store slette udnyttes til at skabe en unik skole, der både er en integreret del af byen og samtidig binder sig sammen med landskabet. Skolen åbner sig mod byen med aktive byrum og facader, der afspejler udadvendte funktioner som sportsfaciliteter, auditorium og hjerterum.
“Det arkitektoniske udtryk er inspireret af den allestedsnærværende grønlandske natur. Bygningens tage er formet efter klippelandskabet og fremstår i silhuet mod himlen, som bjergenes konturer.”
Morten Nøhr Frandsen, arkitekt og associeret partner
Kontakt
Ovenlys der tager højde for det arkitiske klima
I den lange mørke tid, er det afgørende at udnytte dagslyset bedst muligt. Via de højtsiddende skrå ovenlysvinduer sikrer arkitekturen, at lyset trækkes ind i bygningen uden at blænde - uanset solhøjden.
Skolen bliver et samlingssted for byen, hvor områdets borgere kan komme hinanden ved også i de mange kolde måneder, hvor det er svært at mødes udenfor. Skolens store hjerterum med tilstødende kantine kan lukkes af fra resten af skolen, så foreninger og arrangementer kan udnytte faciliteterne efter skoletid. Ud over kultur og sport er der indtænkt samvær omkring måltidet i den store åbne kantine, både under og efter skoletid. Ikke aææe grønlandske børn får ikke den mad, de har brug for, så kantinen har en vigtig funktion i forhold til trivsel og læring.