Udvidelsen af Københavns lufthavn med en ny 'finger' er blot ét af flere projekter, som KHR Architecture har løst for CPH Airport. Bygningen er på i alt 9000 m2 og fungerer som et bindeled til terminalerne A, B og C.
Ud over projekterne i Københavns Lufthavn har KHR Architecture også været arkitekt på en række andre infrastrukturprojekter, herunder Arlanda Lufthavn, Billund Lufthavn, Københavns Metro samt en række stationer.
Kastrup
Danmark
Københavns Lufthavn
1999
9000 ㎡
DKK 150 M
To slags trafik
Finger D er den første bygning i Kastrup, der er forberedt på non-Schengen/Schengen trafik. Fingeren er i 2 etager med non-Schengen-passagerer øverst. Af hensyn til "landegrænsen" mellem de to områder er der overalt omkring non-Schengen over to meter høje glasskillevægge.
Adskillelsen mellem non-Schengen og Schengen-passagerer sker via elevator/trappehus umiddelbart efter at flypassagererne går fra broen ind i Finger D. Trappehusene er placeret uden på den gennemgående facade. Non-Schengen-passagerer går herefter på gangbroer henover lounge og Schengen-området til en balkonetage med langsgående rullefortove, der fører dem til pas- og securitykontrol. Schengen-området har ligeledes rullefortove igennem det 200 m lange forbindelsesområde.
Forbindelsesled
Navnet, Finger D, er egentlig misvisende. De eksisterende fingre: A, B og C i Kastrup er placeret vinkelret mod syd og udgår alle fra hovedretningen, hvor alle terminalerne og indkøbscentrene er placeret i et samlet bånd. Båndet strækker sig fra vest mod øst fra Terminal 1 til indenrigsterminalen, over busterminalen til Terminal 3 - stationsterminalen. I dette bånd indgår Finger D som et ca. 200 m langt forbindelsesled til en ny Terminal 4. Fingeren er på ca. 9.000 m2 og blev indviet i 1999.
“Finger D er sidste større udvidelse af Københavns Lufthavn. Den er udviklet i naturlig forlængelse af KHR's projekter i Københavns Lufthavn startende med Finger B i 1986.”
Lars Kragh, Administrerende direktør og Partner, KHR Architecture
Kontakt