Oversigt

Udvidelsen af Københavns lufthavn med en ny 'finger' er blot ét af flere projekter, som KHR Architecture har løst for CPH Airport. Bygningen er på i alt 9000 m2 og fungerer som et bindeled til terminalerne A, B og C.
Ud over projekterne i Københavns Lufthavn har KHR Architecture også været arkitekt på en række andre infrastrukturprojekter, herunder Arlanda Lufthavn, Billund Lufthavn, Københavns Metro samt en række stationer.

Fakta
By
Kastrup
Land
Danmark
Bygherre
Københavns Lufthavn
År
1999
Areal
9000 ㎡
Finansiering
DKK 150 M

To slags trafik

Finger D er den første bygning i Kastrup, der er forberedt på non-Schengen/Schengen trafik. Fingeren er i 2 etager med non-Schengen-passagerer øverst. Af hensyn til "landegrænsen" mellem de to områder er der overalt omkring non-Schengen over to meter høje glasskillevægge.

Adskillelsen mellem non-Schengen og Schengen-passagerer sker via elevator/trappehus umiddelbart efter at flypassagererne går fra broen ind i Finger D. Trappehusene er placeret uden på den gennemgående facade. Non-Schengen-passagerer går herefter på gangbroer henover lounge og Schengen-området til en balkonetage med langsgående rullefortove, der fører dem til pas- og securitykontrol. Schengen-området har ligeledes rullefortove igennem det 200 m lange forbindelsesområde.

Forbindelsesled

Navnet, Finger D, er egentlig misvisende. De eksisterende fingre: A, B og C i Kastrup er placeret vinkelret mod syd og udgår alle fra hovedretningen, hvor alle terminalerne og indkøbscentrene er placeret i et samlet bånd. Båndet strækker sig fra vest mod øst fra Terminal 1 til indenrigsterminalen, over busterminalen til Terminal 3 - stationsterminalen. I dette bånd indgår Finger D som et ca. 200 m langt forbindelsesled til en ny Terminal 4. Fingeren er på ca. 9.000 m2 og blev indviet i 1999.

“Finger D er sidste større udvidelse af Københavns Lufthavn. Den er udviklet i naturlig forlængelse af KHR's projekter i Københavns Lufthavn startende med Finger B i 1986.”

Lars Kragh, Administrerende direktør og Partner, KHR Architecture
Kontakt

Udforsk

Københavns Metro er en undergrundsbane, hvor arkitekturen helt bevidst arbejder på at få naturligt og kunstigt lys til...

KHR Architecture har hjulpet Udviklingsselskabet By & Havn med en bedre brugeroplevelse i P-kælderen på Kronløbsøen. P-kælderen kan...

Flintholm station fremstår som tre stationer samlet i én under et stort glastag, der fungerer som image- og...