Utterslev skole er resultatet af en projektkonkurrence, som KHR vandt i år 2000. Skolen er tosporet og går fra børnehaveklasse til 10. klasse. Naturen og det naturfaglige er en ledetråd i skolens pædagogik, ligesom nedbrydning af skel mellem traditionelle fagområder og sammentænkning mellem skole og fritid er et motiv for skolens struktur og opbygning.
København
Københavns Kommune
2003
9000 ㎡
DKK 162 M
Hybrid ventilation. optimering af dagslys, tagafvanding
Arkitekturen i Utterslev Skole er bygget op med spredte bygninger om en blå streng - kanalen
Det udendørs kanalmiljø er det sammenbindende element mellem Utterslev Torv og Bispebjerg Kirkegård. Kanalen og rummet omkring den fungerer som offentlig gangsti, opholdssted, eksperimentarium for naturfag og mødested i dagligdagen. Kanalen er skolens omdrejningsakse, et mentalt pusterum, hvortil alle bygningerne relaterer sig. På denne måde udvider skolen lokalområdets friarealer og fungerer som et tilskud til områdets uderum.
Utterslev Skole var i 2006 den første nye folkeskole, der blev bygget i København i mere end 25 år
Arkitekturen sætter nye standarder for fleksibilitet, indeklima og bæredygtighed. Ved at gøre væggene flytbare, har skolen nemt kunne tilpasse sig ændrede behov og de nyeste pædagogiske tiltag.
"Utterslev skole er bygget op med spredte bygninger om en udendørs kanal, der udgør skolens omdrejningsakse."
Mikkel Beedholm, Arkitekt og Partner
Kontakt
Skolens indeklima er optimeret:
- God dagslysfordeling og dagslysstyring gennem brug af indvendige vinduespartier og udvendige solafskærmninger
- Hybrid-ventilation med forvarmet friskluft gennem facadespjæld
- Maksimal efterklangsreduktion
- Robuste og rengøringsvenlige materialer
Arkitekturen understøtter skolens naturfaglige profil
Bygherre, Københavns Kommune, havde et ønske om, at give Utterslev Skole en stærk naturfagsprofil. Det imødekommer arkitekturen aktivt ved at opsamle regnvand fra taget og ledes i en kanal, der fungerer som eksperimentarium for naturfag, hvor kanalens planter, fisk og små sluser kan bruges i naturfaglige eksperimenter.
Samtidig fungerer kanalmiljøet i det daglige som gangzone, opholdssted og mødested for skolens elever og besøgende.