Auditoriet på Carlsberg Campus er blevet redesignet for bedre at matche de reelle behov og dermed opnå en højere belægning af lokalet. Carlsberg Campus uddanner lærere, pædagoger, tegnsprogtolke og tekstilformidlere, og undervisningen er her centreret omkring dialog og gruppearbejde snarere end envejskommunikation til store grupper, som den oprindelige indretning lagde op til. Kathrine Wang Esbjørn har været ansvarlig for hele processen, lige fra workshops og analyse til at definere behovet og indhente tilbud. Projektet er klargjort til en DGNB-rumcertificering, hvis kunden ønsker det.
København
Danmark
Københavns Professionshøjskole
2024
Forberedt til DGNB Rum-certificering
Space planning, indretning, DGNB-rådgivning
Et mere alsidigt auditorium med fokus på fællesskabet
Københavns Professionshøjskole ønskede at skabe en ny auditorieindretning, der ikke blot øger kapaciteten, men også styrker fællesskab og samarbejde. Målet er at optimere undervisningen og bringe undervisere og studerende tættere sammen.
Auditoriet er designet med fleksible siddepladser, hvor man kan vælge mellem bløde sofaer, kontorstole eller bænk-lignende pladser på balkonen. Rummet tilbyder to typer borde: det traditionelle auditoriebord til studier og cafébordet, som indbyder til fællesskab og gruppearbejde.
Indretningen, som er udviklet i tæt samarbejede med Barlby Carlsson, kombinerer elementer fra både biograf- og caféstemning, hvilket giver mulighed for at samle sig til gruppearbejde og samtidig følge undervisning og præsentationer på skærmen.
Behov for nyindretning
Igennem en proces bestående af workshops, behovsafklaring/analyse og brugerinddragelse blev det tydeligt, at det oprindelige, traditionelle auditorium ikke imødekom de didaktiske behov på Professionshøjskolens uddannelser.
Der var flere udfordringer ved den oprindelige indretning:
- Auditoriet var ikke stort nok til at rumme 2 hold af 40 pers
- Det var ikke muligt at lave gruppearbejde
- Indeklimaet var ikke optimalt
Alt i alt medførte det, at auditoriet ikke blev brugt nok.