Malmø Central Station er en af tre stationer, der binder Citytunnelen i Malmø sammen. Med Malmø City Tunnel styrkes ikke kun den kollektive trafik i Malmø, men der skabes samtidig bedre trafikforbindelser i hele Øresundsregionen. Målet var at de rejsende skulle opleve bedre fleksibilitet i form af flere stationer, færre skift og kortere rejsetider.
Malmø
Sverige
Citytunnel-konsortiet
2010
10 000 ㎡
DKK 5,8 Mia.
Malmö Stadsbyggnadspris 2013
KHR Architecture som designansvarlig og rådgiver
De to store stationer Malmø Nedre og Triangeln er konstrueret forskelligt: Malmø Nedre er udført som en cut and cover station, hvor stationsrummet er udgravet oppefra og herefter lukket med et topdæk. Stationen er udformet som ét fælles stationsrum, hvor der er adgang til de to perroner i hver ende af stationen. Triangeln derimod er anlagt som en såkaldt minestation med en midterperron udgravet under terræn, så stationen opleves som et rør, som man kender det fra metroen i Paris og London.
Tre stationer forbindes via Citytunnelen
Linien starter i en ny station kaldet Malmø Nedre med fire spor og to perroner, som anlægges under terræn i forlængelse af Malmø Central Station. Fra Malmø Nedre kører toget gennem en tunnel til Triangeln Station, som anlægges 25 meter under terræn i det centrale Malmø.
Derefter går linien mod syd, indtil Holma. Herfra fortsætter den i en åben grav til den nye station Hyllie. Fra Hyllie deler linien sig i to - en linie går mod vest og forbindes til Øresundstoget, mens den anden line går til Ystad og Trelleborg, hvor Kontinentalbanen kører.
“I designet af stationerne er der lagt vægt på at skabe et lyst og overskueligt rumforløb under jorden, som opleves sikkert og trygt af de rejsende. For at skabe et enkelt og sammenhængende arkitektonisk udtryk er stationsudstyr, skiltning og belysning integreret i designet. De enkle overskuelige stationer med et godt passagerflow gør det let at orientere sig og komme frem - også i myldretiden.”
Peter Nielsen, Chef for bygherrerådgivning, KHR Architecture
Kontakt