Schulzentrum "Achter de Weiden" bliver et fremtidssikret skolecentrum for Schenefeld ved Hamburg, der tilbyder tilstrækkelig plads til både byens grundskole og gymnasium.
Schenefeld, Hamburg
Tyskland
Stadt Schenefeld
2021
18 500 ㎡
Dohse und Partner Architekten, Kaplus Ingenieurbüro Vollert, Dittloff + Paschburg Landschäftsarchitekten
Arkitektarbejde, konkurrenceforslag
Intuitiv forbindelse mellem det eksisterende og det nye
Klyngerne for de mindre klasser er "trukket tilbage" på de to øverste etager med både separate rum og et fælles læringsområde, der muliggør både optimal koncentreret læring og gruppearbejde i varierende størrelser, miljøer og indlæringssituationer. Eleverne i de mellemstore klasser på begge skoler er udlagt ved siden af hinanden udfra en grundlæggende idé om vigtigheden af sociale kontakter på tværs af klasser og årgange.
De eksisterende stier og indgange omarrangeres og flettes sammen til en klar nord-syd akse. Adgangen til skolen koncentreres, så der opstår en intuitiv rute mellem den eksisterende og den nye bygning. Afvikling af trafik langs den eksisterende bygnings østlige facade betyder et minimum af trafik omkring den nye skolebygning. Strukturen af skolebygningen ophæver adskillelsen af gårdrummene og får de ydre udvendige skolegårdsområder til at flyde ind i hinanden.
Fællesskab og individualitet
Med udvidelsen af den eksisterende skole skabes et moderne og nutidigt uddannelsescenter. Projektet er udarbejdet med udgangspunkt i den pædagogiske tankegang at der veksles mellem at opdele eleverne i mindre klasser, hvilket fremmer elevernes individualitet, og undervisning i større, tværgående enheder som er med til at give identifikation i og med den større gruppe. Organiseringen af bygningen i en kombination mellem specialrum og klynger har derfor været nøglen til opgavens løsning, og denne klare funktionsfordeling er med til at fremme den tilgang til indlæring, hvor børnene
skiftevis mødes i mindre og større grupper.
Alle de funktioner som grundskolen og gymnasiet deler er udlagt i bygningens
stueetage, hvilket betyder maksimal synergi og den størst mulige fleksibilitet for de respektive skoler. De fælles lokaler bruges til forskellige interne og eksterne begivenheder, såsom eksaminer, projektdage og skolefestivaler eller kultur- og teaterbegivenheder. Ligeledes er den centrale gård, når vejret tillader det, velegnet til en lang række af disse begivenher.