Oversigt

Designskolen Kolding skal udvides og åbnes op mod lyset, så der er plads til både værksteder til kunstnerisk udfoldelse og en foranderlige have udendørs. Udvidelsen sker i to etaper. Den første består af tilbygning, og den anden omfatter en forlængelse af eksisterende byggeri.

Fakta
By
Kolding
Land
Danmark
Bygherre
Designskolen Kolding
År
1998
Areal
7000 ㎡
Finansiering
DKK 35 M
Udmærkelser
1. Præmie i indbudt konkurrence

Designskole med værksteder og have

Det er værkstederne, designskolens vigtigste rum, der indtager de dobbelthøje rum, med optimalt atelier/nordlys. Det kvadratiske snit skaber mulighed for at få lys dybt ind i bygningen. En indskudt balkon til studiepladser skaber kontakten mellem studieplads og værksted for de forskellige relevante faggrene i et foranderligt lysrum. Arealet mellem Designskolen Kolding og åen udlægges til have. Bygningens modulsystem føres ud i haven ved at plante opstammede træer i rækker med skiftende rytme. Lunden vil opleves ordnet set fra skolen, men foranderlig når den opleves fra stien til åen. Udvidelsen i etape 2 er placeret i forlængelse af bygningens vestgavl.

Plads til kunstnerisk udfoldelse

Designskolens bygning udvides og åbnes mod lyset i et og samme arkitektoniske hovedgreb. Første etape udgøres af den nye tilbygning, der fremstår som et element, der gør den eksisterende bygnings arealer anvendelige til kunstnerisk udfoldelse. Lyset og rummeligheden forstærkes horisontalt og vertikalt, og skolens indre henviser til bygningens ydre gennem brugen af glasset som et transparent, semitransparent og spejlende materiale.

I hele nordfacadens længde udvides med tre dobbelthøje etager, der fremstår som en fire meter bred bygningsdel i stål og glas, som omslutter og derved inddrager det eksisterende trappe- og elevatortårn i en ny arkitektonisk komposition.

Udforsk

Vildbjerg skolen er opbygget omkring et fælles torv, hvor skolens yderligere funktioner spreder sig som ringe i vandet...

Institut for Idræt er et hus, hvor nye ideer fødes og testes takket være en unik kobling mellem...

Målet har været at skabe afsæt for faglig og tværfaglig udvikling og samtidig tilbyde et unikt studiemiljø for...