Oversigt

Arlanda Lufthavn nord for Stockholm er et enormt anlæg med terminaler, tilkørselsanlæg og P-huse. I det nye årtusinde udvidede lufthavnen med Pir F, en ny finger med i alt 14 standpladser og senere en ny terminal Centralbyggnad EF - begge tegnet af KHR arkitekter.

Fakta
By
Stockholm
Land
Sverige
Bygherre
Stockholm-Arlanda Airport
Areal
140 000 ㎡
Finansiering
DKK 3.5 MIA
Udmærkelser
Kaspar Salin Prisen

Svævende og let

Pir F er en enkel synlig stålkonstruktion, hvor man direkte kan aflæse den bærende konstruktion. Bygningen er opbygget som et træ, hvorfra de enkelte planer hænger som blade fra grenene, hvilket giver en meget høj grad af fleksibilitet i udformningen af de enkelte etager. Den tynde hængende konstruktion med synlige samlingsdetaljer får bygningen til at svæve og giver sammen med lysindfaldet fra glasfacaderne en let stemning i lufthavnsbygningen. Pir F er i 5 etager og kan servicere både Schengen og Non-Schenhen flighter og har faciliteter til ground services, politi, migration, lounger, paskontrol, transfer sikkerhedskontrol og kommerciel virksomhed.

“Pir F er designet, så bygningen åbner sanserne for oplevelser af både rejse og landskab. Glasfacaden dæmper samtidig flystøj og sørger for temepraturregulering”

Janina Zerbe, Arkitekt og Partner, KHR Architecture
Kontakt

Lufthavnsbygningen Pir F retter sig mod det omgivende landskab og nordiske lys

Transparens og åbenhed karakteriserer Pir F, der åbner sanserne for en serie oplevelser af såvel rejse som landskab. En dobbeltglasfacade designet efter et ældgammelt maurisk princip dæmper flystøjen og sørger for temperatur-regulering med naturlig passiv køling og opvarmning. I toppen af strukturen findes spjæld, der lukkes i den kolde periode og åbnes, når bygningen skal afkøles i løbet af sommeren.

Ny terminal

Centralbyggnad EF stod færdig i 2008 og forbinder Pir F med Terminal 5 og har 6 etager. I kælderetagerne er dynamisk lager for tidlig in-checked bagage, lager og teknikrum samt truck- og lastgade. På markplan findes bagagesortering og udlevering, told og ankomsthal. på 1. sal findes afgangshallen med check-in, sikkerhedskontrol og kommerciel virksomhed i transithallen, mens 2.sal rummer personalefaciliteter og yderligere sikkerhedskontrol. Den øverste etage er forbeholdt kontorer og kommerciel virksomhed.

Udforsk

KHR's finske partner APRT ApS vandt og lavede helhedsplan for Ørestad. Den store bebyggelsestæthed og højde, der karakteriserer...

Billund Lufthavn blev i 2002 udbygget med en ny passagerterminal tegnet af KHR. Den nye terminal på 40.000...

Udvidelsen af Københavns lufthavn med en ny 'finger' er blot ét af flere projekter, som KHR Architecture har...