Museet er det største og et af de ældste museer i Bahrain, og med sin centrale beliggenhed, i hovedstaden Manama, er det et af de mest besøgte. Bahrain var i bronzealderen et vigtigt handelsknudepunkt i den persiske bugt. Det er derfor en meget rig kulturarv, der dækker næsten 5000 år af regionens historie, som er udstillet på nationalmuseet. For at skabe plads til museet blev der bygget en 123.000 m2 stor halvø i vandet. Dette giver bygningen en unik placering hvor bygningskroppen spejler sig i vandets flade. Væggene er beklædt med travertin, som refererer til sandstøvets farve i den omkringliggende natur, og bidrager til bygningens indpasning i konteksten. Den kunstige lagune er kun få centimeter lavere end de resterende udearealer, og der skabes derved en skarp geometrisk figur, et vandspejl der står som kontrast til landskabet. Vandet virker yderligere som et kølende og fredfyldt element. Klimaet er subtropisk ørkenklima som har et svidende lys, hvilket har haft stor betydning for de arkitektoniske valg i projektet. Blandt andet er lysintensiteten brugt til at angive de primære ruter mellem udstillingsbygningerne og museets rum har en stor variation af lysindfald.

Bygningen

Arkitekturen er i sit udgangspunkt nordisk, men er stærkt inspireret og med stor respekt for den traditionelle islamiske arkitektur. Som den traditionelle islamiske arkitektur har den en stor og varierende rigdom i sit indre, mens den udefra set er mere simpel og behersket. Bygningens ydre står med store ubrudte flader som understreger bygningens enkle geometri, hvorimod bygningens indre har en højere grad af kompleksitet. Indvendigt er det store foyergulv belagt med marmor i et detaljeret mønster, der afspejler planen, og understreger foyerens form. I de mindre udstillingsrum er gulvbelægningen træ, hvilke skaber en intim og nærværende stemning.Den rumlige organisation understøtter de varierende oplevelser i de ni separate udstillingsrum. Den hårde og bestandige travertin understreger de enkle flader, mens de lette vævede aluminiumselementer til solafskærmning, giver en flot detaljeringsgrad hvor der opstår smukke striber af dagslys. KHR Arkitekter tegnede Bahrain Nationalmuseum tilbage i midten af 80´erne. Med sine enkle og ubrudte flader står museet fortsat smukt, og grundet de holdbare materialer og det skarpe æstetiske udtryk, er museet stadig moderne den dag i dag.