KHR Architecture har udviklet en wayfindingstrategi for en række af By & Havns p-huse i København med fokus på genkendelighed og brugervenlighed. Konceptet gør det let at finde vej – uanset hvilket p-hus man ankommer til. I P-huset Bjerget er der dog udviklet en særlig version, som respekterer bygningens markante arkitektur og visuelle identitet. Den eksisterende farvepalette og typografi er bevaret og genopfrisket, mens wayfindingen er opdateret med nye piktogrammer, etagemarkeringer og tydelige pejlemærker. Resultatet er et system, der er både stedsspecifikt og genkendeligt på tværs af byen.
Ørestad, København
Dänemark
By & Havn
2024
P-hus i 6 plan
Wegweiser

"Vi har arbejdet med wayfindingen som et visuelt og funktionelt lag, der understøtter den eksisterende arkitektur – uden at overdøve den."

Digital og analog orientering
P-huset får infoskærme, der erstatter en lang række små og uens skilte. Dermed kombineres den analoge, fysiske wayfinding med et fleksibelt digitalt lag, der kan opdateres efter behov.

Klar gulvmarkering og kørselslogik
Retningspile og parkeringsbåse på gulvet genopmales i sort og justeres for bedre læsbarhed og funktionalitet. Samtidig tilføjes oplysninger om antal p-pladser og el-ladestandere på de sorte henvisningsskilte. Forløbet af pilene er redesignet for at forbedre kørselslogikken og sikre en glidende trafik.
Udfordringer i eksisterende wayfinding og implementeret løsning
1. Trappetårne er svære at identificere →
Hvert tårn markeres med tydelig farve på vægge, loft og dør. Etagen vises med megagrafik og trappepiktogram på døren.
2. Elevatorer er svære at finde →
Elevatorer fremhæves med farvede vægge og grafisk markering på dørene. Handicapparkering flyttes tættere på elevator i tårn 6.
3. Manglende etagemarkering gør det svært at finde bilen →
Etageangivelser males tydeligt på søjler og gulve ved hver nedkørsel.
4. Skilte for udkørsel og betaling er forældede →
“Udkørsel” ændres til “EXIT” for at imødekomme international brugergruppe, og piktogram med møntbetaling fjernes.
5. Information om ledige pladser mangler →
Antal ledige p-pladser og el-ladepladser tilføjes på henvisningsskilte.
6. Betalingsautomater er svære at få øje på →
Vægge bag automater males i stærke farver for øget synlighed.
7. For mange små og forskellige skilte →
Infoskærme samler og erstatter de mange små skilte.
8. Slidte gulvmarkeringer og utydelige piktogrammer →
Markeringer og piktogrammer genmales og opdateres med mere tydeligt design.
9. Smal passage og slidte heller ved ind-/udkørsel →
Heller og pullerter fjernes, ny afskærmning etableres, og pilforløb på gulv redesignes.

Trappetårne som pejlemærker
De otte trappetårne spiller en nøglerolle i orienteringen og er fremhævet med tydelige farver, der går igen i både vægge, døre og lofter. Hver kerne har sin egen farve, så brugerne hurtigt kan identificere, hvor de er. På dørene til trappetårnene er der påført trappepiktogrammer og etagemarkeringer i hvid folie, som gør det nemt at finde tilbage til bilen.

Tydelig etagemarkering
For at gøre det lettere at lokalisere sin bil er alle etagedæk forsynet med tydelig etagemarkering – både på søjler, vægge og gulve. Markeringerne udføres som megagrafik eller malede tal, centreret ved nedkørselsramper og synlige fra kørselsretningen. På den måde orienterer man sig helt automatisk, når man bevæger sig rundt på etage, hvilket er smartere og mere effektivt end at skulle søge hen til en oversigtstavle for at søge information.
