Slotsskolen

Kategori
Undervisning
Bygherre
Horsens Kommune
Land
Danmark
By
Horsens
År
2009
Areal
7 500 m2
Anlægssum
90 mio kr.
Awards
1. præmie

Slotsskolen skaber sammenhæng mellem alle skolens elever og lægger samtidig mursten til en klar opdeling af skolen i tre aldersgrupper.

 

Tre ben og en stor krop

Slotsskolen er udformet med tre hovedafdelinger, der støder sammen i skolens centrum. På den måde kan eleverne fra 0.-3., 4.-6. og 7.-9. klasse have deres dagligdag sammen med jævnaldrende. I hvert ben er der klasse- og faglokaler samt arealer hvor fællesskab, leg, samvær og udendørsaktiviteter kan udfolde sig. De tre ben mødes i skolens centrum, hvor der er kantine, pædagogisk center og fællesrum. Når man befinder sig udenfor klasselokalerne, kan man altid se ned til denne store aula, der udgør skolens centrum. Faglokalerne er placeret tæt på centrum, mens klasselokalerne er placeret længere væk og er mere “private”. På den måde bevares små overskuelige enheder samtidig med, at skolen opleves som en helhed.

 

 

Pædagogikken i centrum fra starten

Slotsskolen har trygge, lyse og overskuelige rammer, der sikrer elevernes trivsel og danner de optimale rammer for indlæringen, mens eleverne føler tilknytning til og ansvar for hele skolen. Indretningen sikrer en stor grad af fleksibilitet i undervisningen med mulighed for individuel, gruppe- og klasseundervisning, og at samle alle skolens elever på samme tid og sted. Skolen udstyres med den nyeste teknologi som internet, computere og intelligente tavler, hvor notater kan overføres direkte til elevernes pc'er. Lys, luft og grønne områder er desuden prioriteret i vinderprojektet, og skal være med til at danne det bedst mulige læringsmiljø for både elever og lærere.